W tym roku po raz drugi w Grodzisku Mazowieckim zostanie wdrożony budżet obywatelski. Jego celem jest aktywizacja mieszkańców poprzez realizację zgłoszonych i wybranych przez nich projektów finansowanych z budżetu gminy. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się od 12 maja i potrwa do 16 czerwca 2025 r. Swoje pomysły będzie można zgłaszać poprzez specjalną platformę internetową lub osobiście w biurze podawczym na sali obsługi mieszkańca Urzędu Miejskiego.
Co to jest budżet obywatelski?
Budżetem obywatelskim określamy wydzieloną część budżetu samorządu terytorialnego (najczęściej budżetu gminy), w ramach którego wyznaczona odgórnie kwota wydatków przeznaczona jest na inicjatywy i projekty twarde (inwestycyjne) oraz miękkie (kulturalno-sportowo-oświatowe) bezpośrednio zgłaszane przez mieszkańców.
Budżet Obywatelski składa się z puli środków w wysokości 200 000 zł do wykorzystania na projekty ogólnogrodziskie (bez podziału na obszary), w których uczestniczyć mogą wszyscy mieszkańcy miasta oraz gminy, przy jednoczesnym utrzymaniu puli środków w wysokości 500 000 zł do wykorzystania na projekty obszarowe.
W tym roku w Grodzisku Mazowieckim do wykorzystania na projekty obywatelskie jest więc aż 700 000 zł. Maksymalna kwota jaką możemy przeznaczyć na jeden projekt to 100 000 zł.
Po co jest budżet obywatelski?
Celem budżetu obywatelskiego jest aktywizacja mieszkańców poprzez realizację zgłoszonych i wybranych przez nich projektów finansowanych z budżetu gminy.
Pomysł budżetu obywatelskiego wpisuje się w koncepcję społeczeństwa obywatelskiego, jednocześnie nie ogranicza kompetencji i uprawnień władz lokalnych, które weryfikują zgłaszane propozycje projektów inwestycyjnych.
Czy Grodzisk jako jedyny realizuje budżet obywatelski?
Nie, Grodzisk Mazowiecki jest jednym z wielu miast, w których budżet obywatelski będzie przeprowadzony.
Od 2011 roku budżety obywatelskie wdrażane są w bardzo wielu miastach i gminach w Polsce. Sopot, Bydgoszcz, Elbląg to miasta, które jako jedne z pierwszych wprowadziły budżet partycypacyjny.
Jak to działa?
Projekty do budżetu obywatelskiego zgłaszają mieszkańcy naszego miasta na zasadach określonych w Uchwale Rady Miejskiej Nr 196/2025 z dnia 26 marca 2025 r.
https://bip.grodzisk.pl/uchwala
Od kiedy można zgłaszać projekty?
Przyjmowanie projektów rozpocznie się od 12 maja i potrwa do 16 czerwca 2025 r. Swoje pomysły będzie można zgłaszać poprzez specjalną platformę internetową https://budzetobywatelski.grodzisk.pl/ lub osobiście w biurze podawczym na sali obsługi mieszkańca Urzędu Miejskiego przy ul. T. Kościuszki 12A, 05-285 Grodzisk Mazowiecki.

Infogrodzisk.pl to lokalny portal informacyjny tworzony przez zespół pasjonatów dziennikarstwa, którzy na bieżąco śledzą wydarzenia w Grodzisku i okolicach. Redakcja dba o rzetelność i aktualność publikowanych treści, współpracując zarówno z mieszkańcami, jak i instytucjami publicznymi. Dzięki temu użytkownicy otrzymują wiarygodne, angażujące i przydatne informacje z regionu.